Sarah Jonker
Bio
Opleiding
Sarah Jonker studeerde in 2006 af aan de Arnhemse Toneelschool (Toneelschool ArtEZ).
Voorafgaand haalde zij haar propedeuse aan de Toneelacademie in Maastricht. Haar afstudeervoorstelling Alpha Centauri, regie: Gerardjan Rijnders won de IT’s publieksprijs.
Theater
Meteen na haar afstuderen speelde Sarah twee seizoenen in de 4-delige Feuilleton De Geschiedenis van de Familie Avenier van Het Toneel Speelt, Regie: Jaap Spijkers. Daarna in o.a. Texel Texas, regie Michiel de Regt in het Bellevue Lunchtheater, Momenten van Geluk, regie: Albert Lubbers van Theatergroep Suburbia, Freule Julie, regie: Koen de Sutter van Theater Artemis en Schuld en Boete, regie: Peter Sonneveld van Theaterbedrijf Bonheur, De Mysteries van Marken van Speeltheater Holland (Winnaar van de publieksprijs Festival de Karavaan 2012) en Menuet, regie: Tatiana Pratley, co-productie Generale Oost en Festival de Wintertuin.
In 2014 regisseerde Sarah De Bevrijding van Boos Mannetje, Fringe festival Zuid Afrika, hiermee wonnen ze de Dioraphite amsterdam fringe award, waarmee ze een speelplek wonnen op Fringe festivals. Daar wonnen ze de Directors choice award Amsterdam Fringe 2014.
Ook speelde Sarah de afgelopen jaren de zelfgemaakte voorstellingen: Bloed op de Dansvloer, eindregie: Joris Smit, Wij zijn Grijs Gebied i.s.m. Jessica Zeylmaker, eindregie: Jeroen de Man en Meneer Mond-In het Dal der Wonderen i.s.m. IJbert Verweij.
Vanaf 2013 is Sarah als maker verbonden aan Likeminds. Haar eerste solovoorstelling droeg de titel: Il Gonfiabile, regie: Michiel de Regt.
In 2015 was ze zelf te zien in Thinking in the Box, Iedereen blijft maar naar parels vissen en in De Witte Vloed, regie Sarah Moeremans. En begeleidde ze Tijdsgeest van Likeminds. Het afgelopen seizoen was Sarah te zien in Decadence, NACHTDIEREN en CLOSER.
Afgelopen zomer was Sarah geselecteerd voor de Zomerworkshop van ‘Les Ballets C de la B’. En op dit moment is Sarah te zien in de voorstelling ‘Lear’ van de Toneelmakerij.
Televisie / Film
Sarah is twee keer genomineerd voor het Gouden Beeld Beste Vrouwelijke Hoofdrol. De eerste keer voor de telefilm Roos en Rana, regie: Meral Uslu en het jaar daarop voor Achttien, regie: Jelle van Doornik.
Ook ontving zij een Gouden Kalf nominatie voor Beste Vrouwelijke Bijrol voor Leef!, regie: Willem van de Sande Bakhuyzen.
Sarah was ook te zien in o.a. A’dam-E.V.A (Amsterdam En Vele Anderen) van de VARA, VPRO en NPS, Van God Los van BNN en Project: Kasteel Amerongen (Greenaway/Boddeke). Afgelopen seizoen was Sarah te zien in de serie ‘Land van Lubbers’ van AVROTROS. Onlangs was Sarah te zien in het drieluik ‘De Zaak Menten’ als Saskia, de assistente van Hans Knoop. En was Sarah te zien in een commercial van Andrélon.
Overig
Sarah exposeert met haar eigen schilderijen.