Inloggen
Wachtwoord opvragen
Onthouden
Marike Mingelen
Marike Mingelen
Soms gaat de carrière van een acteur net even anders dan bij de meeste anderen.
Nadat Marike van 1987 tot 1989 de opleiding aan de Toneelacademie Maastricht heeft gevolgd, studeert zij eerst af in de architectuur geschiedenis en heeft verschillende banen op diverse plekken. Maar in 1999 begint haar acteercarrière als nog met de rol van weduwe in Nu even wel van Maria Goos. Om de nodige speel en maak meters te maken, richt zij in 2005 theatergroep Plankgas op. Daar maakt, speelt en zingt ze tot 2013 repertoire voor lokatie- en thuis-theater en de kleine zaal. Vaak met pas afgestudeerde theatermakers van de Toneelacademie Maastricht, waaronder de langlopende succesvoorstelling Schoon!.

Daarnaast was Marike in de periode 2005-20012 regelmatig te zien bij theatergroep Drang. De vrouw van de ambassadeur (2005), Personeelsfeest ((2008), En alle vreugd en rust (2009), vrijwel allemaal in regie van Kiek Wishaupt (Het Vervolg, TA Maastricht). In 2012 ontwikkelen zij samen In de blonde engel, een kritisch politieke voorstelling over de drie vrouwen in het leven van Geert Wilders.

Bij De Nieuwe Metropool van regisseur/schrijver Jaap Postma is zij te zien in een drieluik over tragische kunstenaressen Camille Claudel (2007), Frida Kahlo (2011) en met de monoloog Maria Callas broken heart/broken voice (2012/2013/2015/2016/2017).

Van mei 2014 tot februari 2015 was ze te zien in ANNE, regie Theu Boermans, als understudy Edith Frank en Auguste von Pels.

In 2016 speelde Marike bij De Nieuwe Wilden de titelrol in Clara's Hart en naast Roeland Radier als de vrouw van de minister-president in Slagschaduw van het Binnenhof.

Ze speelt met regelmaat in commercials en heeft daarnaast ook gastrolletjes in tv series (o.a. Bureau Raampoort en De Fractie) en is te zien in commercials en (Engelstalige-) bedrijfsfilms (Trimbos Instituut, Cybercrime Security Forum The Hague 2015).

In de zomer van 2016 was zij twee keer te zien bij Cornald Maas in Opium op Oerol (AVRO/TROS) om - samen met haar man - voorstellingen te bezoeken en van commentaar te voorzien.